سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک اعتیاد به مواد توهم زا | درمان اعتیاد به مواد توهم زا

ترک اعتیاد به مواد توهم زا با نوع ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور دیگر مانند مواد مخدر (تریاک، هروئین..) یکسان نبوده و افراد در صورت عدم مصرف هیچ نشانه ی فیزیکی در واقع نشانه های خماری را نشان نمی دهند. پس اگر این مواد اعتیاد آور نیستند چرا مصرفشان ممنوع بوده؟ و یا چرا آن ها جزء موادی طبقه بندی می کنند که جهت ترک، نیاز به کمک متخصص می باشد؟ آیا ادامه و یا قطع مصرف آن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد؟ چه درمان هایی برای این مواد وجود دارد؟ برای اطلاع از انواع مواد توهم زا کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 

اعتیاد به مواد توهم زا

 توهم زا ها گروهی متنوع از از داروهایی هستند که ادراک (آگاهی از اشیاء و شرایط اطراف)، افکار و احساسات را تغییر می دهند. آن ها باعث توهم و عواطفی می شوند که واقعی نیستند. از جمله این مواد می توان به LSD، ماریجوانا و مشتقات آن، پیوت، سیلوسیبین، PCP، و اکستازی اشاره کرد. تا به حال گزارشی مبنی بر اعتیاد جسمانی به توهم زا ها گزارش نشده اما این مواد به دلیل تاثیراتی که بر مغز می گذارند، مصرف کنندگان را ترغیب می کند تا به مصرف آن ادامه دهند. اثرات توهم زا بین 20 تا 90 دقیقه طول می کشد تا ظاهر شود و می توانند 6 تا 12 ساعت ادامه یابند. اما برخی از آن ها اثرات کوتاه مدت تر داشته و زیاد طول نمی کشند، قابل ذکر است همیشه تجربیات افراد خوشایند نیست، مصرف کنندگان به تجربیاتی که همراه با دارو دارند به عنوان سفر یاد می کنند، و به تجربیات ناخوشایند "سفر بد" می گویند.

عوارض اعتیاد به مواد توهم زا ها

توهم زاها موادی هستند که موجب تغییر در ادراک های حسی و انحراف از درک عمیق واقعیت می شوند. این مواد با تاثیر بر نوروترانسمیترها ی مغز، منجر به تغییرات خلقی و رفتاری شده که می تواند در عملکرد و روابط بین فردی اثر منفی بگذارد. این در حالی است که با ادامه ی مصرف برخی از صدمات به سلول های مغزی می تواند جبران ناپذیر باشد. در برخی مواقع به دلیل عوارض توهم زاها مرگ نیز اتفاق میوفتد. برای مثال؛ در انگلیس یک دانشجو در حالی که LSD مصرف کرده بود تلاش کرد تا با استفاده از یک مته ی دندانپزشکی برای طولانی کردن زمان، سوراخی در سر خود ایجاد کند. و یا در موارد دیگر افراد خود را در آتش انداخته، از بلندی پرت کرده و یا اقدام به مصرف داروهایی دیگر کرده اند، که مشخص شد مصرف همزنان آن ها با LSD  می تواند کشنده باشد. همچنین حتی در صورت قطع LSD تجربه فلاش بک ممکن است رخ دهد، یعنی تکرار غیر عادی تحریف های ادراکی و توهمات، چند هفته تا حتی چند ماه بعد از اینکه فرد مصرف ندارد. به علاوه در مطالعه ای تاثیر این ماده به طور مداور تا حداقل 2 سال بر عملکرد بینایی مشاهده شد. طبق گزارشاتی دیگر دختری 18 ساله پس از یکبار مصرف اکستازی دچار روانپریشی طولانی مدت شد. مصرف این ماده با اختلال حافظه و وقفه تنفسی ارتباط دارد، پس با توجه به آنچه بیان شد نمی توان خطرات ناشی از مصرف این مواد را نادیده گرفت. برای دریافت مشاوره تلفنی هنر زندگی مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

افرادی که از این دست مواد استفاده می کنند نسبت به مواد دیگر برای ترک بیشتر شک داشته و نیازی به گرفتن کمک احساس نمی کنند. در صورتِ ترک مواد توهم زا نشانه های جسمانی تا به حال گزارش نشده اما وابستگی های روانی دیده می شود. افراد جهت ایجاد حال عجیب و توهماتی که بعد از مصرف به آن ها دست می دهد تمایل به مصرف دوباره دارند اما همانطور که گفته شد همیشه این تجربیات خوشایند نیستند و مصرف آن ها می تواند موجب ناخوشی شود. در مراکز و کلینیک های روانشناختی می توان به این افراد جهت درمان اعتیاد به مواد توهم زا کمک کرد. این افراد با گرفتن حمایت توسط یک متخصص روانشناسی می توانند بر اراده ی خود بمانند و از عواقب و عوارض توهم زا ها دور نمایند. در صورتی که مصرف این مواد موجب اختلالات خلقی و روان پریشی شده باشد با استفاده از روش های درمانی دارویی و سپس بازیابی مهارت ها می توان یاری رساند. برای مشاهده بهترین روش های ترککلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:ترک اعتیاد به مواد توهم زا | درمان اعتیاد به مواد توهم زا