سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترس از آب | علل، علائم و درمان فوبیای آب

ترس از آب یا آکوآفوبیا یعنی ترس شدید، افراطی و مداوم از آب. برای افرادی که به فوبیای آب مبتلا هستند، حتی تصور بودن در آب نیز علائم شدید اضطراب ایجاد می کند. صدا و دیدن دریا و نشستن در ساحل برای همه نمی تواند خوشایند باشد، بلکه ممکن است برای افرادی که اختلال آکوآفوبیا دارند بودن در چنین شرایطی مانند جهنم باشد. برای این افراد بودن دیدن، احساس و فکر کردن به آب همراه با وحشت است. فرد ممکن است حتی از بودن زیر باران احساس ناراحتی کند. در ادامه مقاله به نشانه های ترس از آب، علل ایجاد آن و راه کار های درمانی می پردازیم. برای اطلاع از دیگر انواع فوبیا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترس از آب ( فوبیای آب ) می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

 


فوبیای آب

به طور کلی فوبیا یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیت خاص. افرادی که به فوبیای آب مبتلا هستند، فعالانه از مکان هایی که آب در آن ها وجود دارد اجتناب می کنند و در مواجهه با آب و یا حتی تصور بودن در آب، باعث ترس و به وجود آمدن علائم جسمانی مانند افزایش ضربان قلب، مشکل در تنفس، تعریق و.... در فرد می شود. فوبیای آب سه بعد دارد: 
 1) شناختی: یعنی تفکراتی که فرد در مورد آب دارد مانند غرق شدن، خفه شدن و .... 
2) احساسات: حس ترس و اضطراب شدید و گاه غیر قابل کنترل. 
3) علائم جسمانی: مانند بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید، مشکل در تنفس، لرزش دست و پا و... . 

 

علائم فوبیای آب

علائم این فوبیا در افرادی که به آن مبتلا هستند متفاوت است. در بعضی افراد خفیف و در بعضی موارد شدیدتر است. علائم اصلی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)  برای فوبیای آب به شرح زیر است:

  • اضطراب افراطی در هنگام مواجهه با آب.
  • ایجاد علائم جسمانی و روانی ترس (مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با آب.
  • تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با آب.
  • این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.

در موارد شدید تر بودن در کنار رودخانه و یا حتی پاشیده شدن آب روی فرد برای او اضطراب ایجاد می کند.

 

علل ترس از آب | فوبیای آب

به طور کلی اصلی ترین علل ایجاد فوبیای آب عبارت است از:

1) تجربیات ناگوار: در بسیاری از موارد در گذشته برای فرد یا نزدیکانش اتفاقات ناگواری افتاده و سپس فرد از آب و یا حتی چیز هایی که برای فرد تداعی کننده آب هستند به صورت افراطی می ترسد.

2) تفکرات: تفکرات نقش مهمی در این فوبیا دارد. به عنوان مثال تفکرات زیر می تواند در ایجاد این فوبیا نقش داشته باشد:

  • اگر وارد آب شوم نمی توانم خودم را کنترل کنم و غرق می شوم.
  • ممکن است در آب خفه شوم.

 

درمان فوبیای آب

برای درمان ترس از آب یا فوبیای آب می توان از روش های زیر استفاده کرد :

1) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثر ترین راه کار های درمانی برای ترس از آب است. افراد مبتلا به این فوبیا، بودن در آب را بسیار خطرناک تر از چیزی که هست می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به بودن در آب تغییر میدهد.

2) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیستی از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد می کند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالیکه فرد کاملا ریلکس است.

3) مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مساله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا آب به راحتی درمان شود.

در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

 

نکات مهم در مورد ترس از آب

  • به همراه یک دوست در کلاس شنا ثبت نام کنید.
  • با نجات غریق استخر صحبت کنید و مساله خود را با او در میان بگذارید و از او بخواهید تا در طول جلسه آموزشی کاملا حواسش به شما باشد.
  • استخر های خلوت را برای انجام تمرین های شنا انتخاب کنید.
  • در قسمت کم عمق استخر بمانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جهت مشاوره و درمان، هنر زندگی را دیدن نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان ترس از آب ( فوبیای آب ) می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

 

 

 

 

منبع:ترس از آب | علل، علائم و درمان فوبیای آب