سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک اعتیاد به مواد مخدر | درمان اعتیاد به مواد مخدر

آیا با روش های درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر آشنا هستید؟  آیا فردی که معتاد است همیشه معتاد می ماند؟ چرا معتادان باز هم بعد از ترک به اعتیاد باز می گردند؟ آیا روشی وجود دارد که اعتیاد را درمان کند؟ چه روش های درمانی مناسب هستند؟ در این مقاله تلاش خواهد شد به این سوالات پاسخ داده شود تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. جهت آگاهی بیشتر از اعتیاد و انواع مواد مخدر به مرکز هنر زندگیمراجعه نمایید.


 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 

ترک اعتیاد به مواد مخدر

فردی دچار اعتیاد با میل و خواسته ی خود این راه را انتخاب نکرده، خانواده ها و اطرافیان باید این را در نظر بگیرند که فرد معتاد به دلایل مختلف ممکن است به این معضل گرفتار شده باشد. طبق تجربه و تحقیقات این افراد در ابتدای مصرف احتمال این که به این اندازه گرفتار و وابسته بشوند را نمی دادند و در واقع اگر می دانستند قرار است، به مرحله ای برسند که نتوانند به اختیار خود آن را کنار بگذارند، در این مسیر پا نمی گذاشتند. پس بهتر است نگاهمان را به این افراد کمی تغییر داده و اگر چنین فردی در خانواده ی خود داریم به او برای بهبودی کمک نماییم. اعتیاد یک بیمای است که فرد برای رهایی از آن نیاز به کمک و یاری دارد. گاهی مشکلات حل نشده در خانواده فرد را به سمت اعتیاد سوق می دهد، با مشاوره خانواده می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمایید.

روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر

مخدر ها شامل موادی است که عنصر اصلی آن مورفین می باشد، شبه مورفین به طور طبیعی در بدن انسان با نام اندروفین موجود است، که نقش کاهش درد دستگاه بدن را بر عهده دارد، و زمانی که مقدار اضافه آن به بدن وارد می شود علاوه بر علائم نشئگی، بر میزان اندورفینی که بدن تولید می کند تاثیر می گذارد در حقیقت بدن در صورت ادامه مصرف مواد مخدر، اندورفین کمتری تولید می کند و عملا به ماده ای خارج از بدن وابسته می شود، همین امر باعث درد و رنج بیمار در زمان قطع مصرف شده و علائم فیزیکی و جسمانی در فرد ظاهر می گردد. روش های درمان اعتیاد به مواد مخدر که برای این مواد استفاده می شود را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد:

الف: روش ترک ناگهانی  اعتیاد به مواد مخدر بدون دارو

در روش ترک مواد مخدر به روش ترک ناگهانی اعتیاد به مواد مخدر بدون دارو بیمار به طور ناگهانی از مواد محروم می شود. و با تحمل کردن دردی طاقت فرسا به مدت 10 تا 14 روز یک دوره ی بسیار سخت را سپری می کند. در این روش بیمار در اثر این فشارها ضربه جسمی و روحی می تواند بخورد. حتی بعد از کاهش علائم جسمانی تا چندین ماه اضطراب، بی قراری، افسردگی، بی خوابی، کم حوصلگی، کاهش یا عدم کارآمدی، و فراموشی از عوارضی است که ممکن است دچار شود. حتی طبق مشاهدات در اثر شوکی که به فرد وارد می شود  قسمت هایی از مغز که نیاز به بازیابی داشته اند، بهبود نیافته و آسیب باقی می ماند، سپس موجب بروز مشکلاتی چون تیک، پرخاشگری و عدم تعادل می شود. اکثرا این نوع درمان در کمپ ها انجام می گیرد، به طوری که فرد را به صورت ناخواسته مجبور به ترک می کنند. این نوع درمان برای کسانی که تازه شروع به مصرف کرده اند می تواند آسیب کمتری وارد کند در مقابل برای بیماران با سابقه مصرف طولانی مدت، احتمال آسیب ها بیشتر شده و درمان مناسبی نمی باشد. برای ترک اعتیاد بدون دارو کلیک کنید.

ب: روش ترک ناگهانی اعتیاد به مواد مخدر با دارو

کلینیک ها و مراکزی که از این روش استفاده می کنند ممکن است بیمار را به صورت سرپایی و یا بستری پذیرش نمایند. بیمار تحت نظارت یک پزشک و روانشناس قرار می گیرد و با قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر و استفاده از دارو برای کاهش نشانه های فیزیکی و جسمانی تلاش می شود به بیمار آسیب کمتری بخورد و روند بهبودی با رنج و درد کمتری طی شود. از روش هایی که پزشکان استفاده می کنند سم زدایی با داروی نالترکسون، درمان با متادون و بوپرنورفین می باشد. از آن جا که متادون خود عملکردش بر مغز مانند مخدر است نگرانی هایی برای اعتیاد به این دارو وجود دارد اما باید این را در نظر گرفت که هدف از این درمان در نهایت قطع آن بوده و خاصیت درمانی دارد و جهت تحقق این امر نیاز به یک برنامه ی درمانی همه جانبه وجود دارد. نالترکسون و بوپرنورفین وابستگی ایجاد نمی کنند اما شرایط استفاده از این دارو ها باعث می شود از آن ها برای هر بیماری استفاده نشود.

ج: روش ترک تدریجی  اعتیاد به مواد مخدر 

منظور همان روش سنتی است که به مرور میزان مصرف روزانه تریاک یا شیره فرد کاهش می یابد، باید در نظر گرفت کوتاه بودن این زمان می تواند درمان را با شکست رو به رو کند پس بهتر است میزان مصرف برای به صفر رسیدن حداقل 40 روز در نظر گرفته شود. برای درمان هروئین ابتدا اعتیاد فرد را به ماده ای سبک تر مثل تریاک جابه جا کرده و سپس میزان مصرف تریاک او را کاهش می دهند.

دلیل عدم نتیجه بخش بودن ترک اعتیاد به مواد مخدر

در تمامی روش هایی که ذکر شد بیشتر جسم و نیاز فیزیکی بیمار به مصرف در نظر گرفته می شود، اما باید بدانیم اعتیاد تنها یک بیماری جسمانی نیست بلکه بخش مهمتر آن را روان فرد تشکیل می دهد و با در نظر نگرفتن این بخش بازگشت قطعا رخ خواهد داد. همانطور که شاهد هستیم معتادانی را می بینیم که بارها بعد از سم زدایی و تصمیم برای ترک باز هم به اعتیاد روی می آورند، چرا که حمایت ها و درمان های روانشناختی برای آن ها رخ نداده است. پس اگر به دنبال یک درمان موفق و بدون بازگشت هستیم باید بدانیم که نمی توان این بخش از درمان را نادیده گرفت. درمان های روانشناختی که صورت می گیرد باعث افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت های فردی و شناختی در فرد می شود. مهم ترین موضوع، مقابله با وسوسه ی مصرف مجدد است که از طرق مختلف توسط متخصص بر روی آن کار می شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:ترک اعتیاد به مواد مخدر | درمان اعتیاد به مواد مخدر