سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال کابوس | نشانه ها، علل و درمان اختلال کابوس

اختلال کابوس چیست؟ شما هم از جمله افرادی هستید که شب ها کابوس می بینید و با وحشتزیادی از خواب می پرید؟ کابوس ها می توانند خواب را از چشمان شما بدزند و مشکلاتی در زندگی شماایجاد کننداگر به دنبال آشنایی بیشتر با کابوس ها و دلایل ایجاد آن هستید، در این مقاله با ما همراهباشید. همچنین می توانید مقاله کابوس شبانه کودکان را نیز مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال کابوس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

کابوس (nightmareچیست؟

در افسانه های قدیمی، nightmare به معنای جن یا لولو خور خوره ای بود که شب ها به سراغ افرادمی آید و به دنبال ترساندن آن ها در خواب است.

در واقع کابوس، یک رویا مبهم است که با احساسات منفی مانند اضطراب یا ترس همراه است که شمارا با وحشت زیادی از خواب بیدار می کنداگر چه بین رویای بد و کابوس تفاوت وجود داردرویاهایبد معمولا آشفتگی به شدت کابوس ایجاد نمی کنند و منجر به بیدار شدن شما از خواب نمی شونداگر چه کابوس ها بیشتر در خواب شب رایج اند اما در طی خواب روزانه نیز ممکن است رخ دهندشمامعمولا کابوس های خود را به وضوح به یاد می آورید زیرا اکثر این کابوس ها افراد را به سرعت ازحالت خواب به حالت بیداری می آورندموضوعات کابوس ها معمولا اتفاقات نا خوشایند گذشته و یاموضوعاتی هستند که سلامتی شما را تهدید می کنند.

نشانه های اختلال کابوس

کابوس ها به احتمال بیشتر در در نیمه دوم شب رخ می دهند.کابوس ممکن است به ندرت یا چندینبار در طول شب اتفاق بیافتدزمان کابوس دیدن کوتاه است اما می تواند باعث بیدار شدن شما شود وبازگشت مجدد به خواب را دشوار کند.

نشانه های اختلال کابوس ممکن است شامل این ویژگی ها باشد:

  • رویای شما زنده و واقعی به نظر می رسد و بسیار ناراحت کننده است.
  • داستان رؤیای شما معمولا در مورد سلامت جسمانی و ایمنی شماست اما می تواند سایر موضوعاتمبهم را نیز داشته باشد.
  • این رویا شما را از خواب بیدار می کند.
  • رویا می تواند منجر به ترسیدن، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی یا پریشانی شما شود.
  • شما می توانید به طور واضح رویا خود را به یاد آورید و جزئیات آن را به خاطر بسپارید.

دیدن کابوس زمانی یک اختلال در نظر گرفته می شود که شرایط زیر را داشته باشد :

  1. کابوس ها، طولانی و به شدت ناراحت کننده که به دفعات تکرار شونده، باشند و منجر به اضطراب یاترس مداوم فرد شوند و به خوبی در خاطر او بمانند.
  2. بعد از بیدار شدن از خواب های ناراحت کننده، حواس فرد خیلی زود سر جای خود بر می گردد.
  3. خواب آلودگی روزانه، خستگی یا انرژی کم
  4. ایجاد مشکلاتی در کار، مدرسه یا در شرایط اجتماعی فرد می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:اختلال کابوس | نشانه ها، علل و درمان اختلال کابوس