سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال حرکات قالبی | نشانه ها، علل و نحوه درمان

حرکات قالبی عبارت است از حرکات تکراری و بی هدف و بی فایده، مثل تکان دادن دست به حالت خداحافظی، کوبش سر به دیوار یا اشیای دیگر، حرکت دادن بدن به جلو و عقب. این رفتارها می توانند باعث صدمه یا جراحت وارد کردن به خود شود و بر سلامت عمومی فرد تاثیر منفی بگذارند. در اجرای مهارت های موجود اختلال به وجود آورند و یادگیری مهارت های جدید را مختل کنند. در اینجا به بررسی علائم، نحوه شکل گیری و درمان اختلال حرکات قالبی پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال حرکات قالبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

 

علائم اختلال حرکات قالبی

نشانه های اختلال حرکات قالبی به شرح زیر می باشد:

  • رفتار حرکتی تکراری، ظاهرا برانگیخته شده  و به ظاهر بی هدف (مثل تکان دادن سر یا دست، تکان دادن بدن، کوبش سر، گاز گرفتن خود، ضربه زدن به بدن خویش)
  • رفتار حرکتی تکراری در فعالیت های اجتماعی، تحصیلی و فعالیت های دیگر اختلال ایجاد می کند و ممکن است به صدمه دیدن خود منجر شود.
  • شروع اختلال حرکت قالبی در اوایل دوره رشد می باشد.

شدت اختلال حرکت قالبی:

  • خفیف: نشانه ها با تحریک حسی یا حواس پرتی به راحتی متوقف می شوند.
  • متوسط: نشانه ها به اقدامات حفاظتی آشکار و تغییر رفتاری نیاز دارند.
  • شدید: برای پیشگیری از صدمه جدی، نظارت مداوم و اقدامات حفاظتی ضرورت دارند.

 


شکل گیری اختلال حرکات قالبی

اختلال حرکات قالبی معمولاً در طی 3 سال اول زندگی خود را نشان می دهند.علل اختلال حرکات قالبی در دوره طفویت هر کسی وجود دارد و احتمالا در یادگیری مهارت های حرکتی دخیل هستند. در اکثر کودکانی که دارای روند معمول رشد هستند این حرکات با گذشت زمان از بین می روند و یا متوقف می شوند. اما برخی از کودکان حرکات قالبی پیچیده را از خود نشان می دهد که درصد زیادی از این حرکات قبل از دو سالگی و بقیه را بعد از دو سالگی نشان می دهند. به صورت کلی شروع حرکات قالبی پیچیده ممکن است در اوایل کودکی و  یا بعدا در دوره رشد اتفاق بیفتد. حرکات قالبی در همه مردم مشاهده می شود اما در افرادی که در محیط های محدود کننده زندگی می کنند یا به علت یک اختلال خاص به محرومیت حسی دچار شده اند، بیشتر مشاهده می شود. همچنین در این افراد رفتارهای کلیشه ای با شدت بیشتری نمایش داده می شود و احتمال خود آسیب رسانی آنها بیشتر است. منظور از محیط های محدود کننده معمولا محیط های بیمارستانی یا سازمانی است که در آنها محرک های اجتماعی و محرک های محیطی به اندازه کافی وجود ندارد. به نظر می رسد که حرکات قالبی باعث می شود که افراد دارای سابقه محرومیت حسی آرام بگیرند، از برانگیختگی آنها کاسته شود و حتی لذت ببرند.

عوامل تشدید کننده اختلال حرکت قالبی

از مهمترین عوامل تشدید کننده اختلال حرکت قالبی یا اختلال حرکت کلیشه ای می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • عوامل محیطی: گوشه گیری و انزوای اجتماعی می تواند عامل تشدید کننده ای برای تحریک خود باشد که ممکن است باعث حرکات قالبی همراه با صدمه زدن مکرر به خود شود. استرس و اضطراب می تواند با تغییر حالات فیزیولوژیکی باعث آغاز یا تشدید حرکات قالبی شود. برای اطلاع از اختلال اضطرابیکلیک کنید.
  • عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی: حرکات قالبی در افراد مبتلا به ناتوانی های عقلانی با شدت مختلف، بیشتر دیده می شود. رفتارهای مکرر صدمه زدن به خود که در اختلال حرکات قالبی نیز دیده می شوند می توانند ناشی از نشانگان نوروژنتیک باشند. به عنوان مثال، حرکات کشیدگی عضلانی قالبی و قطع کردن انگشتان خویش، گاز گرفتن لب، و انواع دیگر صدمه زدن به خود در نشانگان لش –نیهان،  وجود دارند. همچنین رفتارهای قالبی می توانند از بیماری جسمانی دردناک ناشی شوند (مثل عفونت گوش میانی، مشکلات دندان،التهاب معده و مری).

 


درمان اختلال حرکات قالبی

از مهمترین روش های درمان اختلال حرکات قالبی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

رفتار درمانی

به دلیل اینکه اکثر حرکات قالبی به طور مستمر تقویت شده اند در این روش سعی می شود این رفتارها تقویت نشوند و در عوض سایر رفتارهای مناسب جایگزین شوند و تقویت شوند، همچنین این رفتارها را می توان تنبیه کرد و به این صورت از فراوانی این رفتارها کاسته می شود. تا به امروز بهترین روش برای درمان حرکات قالبی رفتار درمانی می باشد.

دارودرمانی

داروهای SSRI نشان داده اند که در درمان اختلالات حرکات قالبی تا اندازه ای موثر واقع می شوند. ازداروهای آنتی سایکوتیک نیز زیاد استفاده می شود، اما شواهد تایید کننده اثر بخشی اندک این داروها می باشد و همچنین عوارض جانبی آنها نیز زیاد می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال حرکات قالبی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:اختلال حرکات قالبی | نشانه ها، علل و نحوه درمان