سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وسواس پوست کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن پوست

وسواس پوست کنی یا دراماتولومانیا یعنی میل افراطی به کندن پوست در نواحی مختلف بدن. افراد مبتلا به این اختلال نمی توانند در مقابل وسوسه کندن پوست خود مقاومت کنند و این مساله می تواند برای افرادِ مبتلا، مشکلات جدی ایجاد کند. با این حال بسیاری آن را یک اختلال جدی قلمداد نمی کنند، افراد دارای این اختلال ممکن است آگاهی کافی درباره ی این اختلال نداشته باشند و یا شرم داشته باشند آن را به کسی مطرح کنند. در ادامه مقاله به توضیح بیشتر اختلال پوست کنی، علائم و نشانه های آن، علل و راهکار های درمانی می پردازیم. برای اطلاع از دیگر اختلالات اضطرابی و انواع وسواسکلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس پوست کنی ( وسواس کندن پوست ) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید. 


وسواس پوست کنی | وسواس کندن پوست

در وسواس پوست کنی که به تازگی در راهنمای تشخیصی آماری بیماری های روانی (DSM) یک اختلال مجزا شناخته شده است، فرد به صورت اجباری و افراطی میل به کندن پوست خود، همچنین جوش، جای زخم و... را دارد. افرادی که به این اختلال دچار هستند معمولا با ناخن خود و یا با استفاده از ابزاری مانند موچین و سوزن یا اعمالی مانند گاز گرفتن، اقدام به کندن پوست نقاط مختلف بدن خود می کنند و ممکن است ساعت ها مشغول کندن پوست خود باشند. کندن پوست ممکن است تا جایی پیش رود که منجر به آسیب جدی و خونریزی شود.

 

نشانه های وسواس پوست کنی

علائم و نشانه های اختلال پوست کنی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های  روانی (DSM) به شرح زیر است:

  • وجود دوره های پوست کنی که به آسیب رسانی به بافت پوست منجر می شود.
  • تلاش برای ترک پوست کنی و انجام اقداماتی در جهت آن.
  • به وجود آمدن مشکلاتی در زمینه فردی و اجتماعی در زندگی فرد مبتلا به واسطه اختلال پوست کنی.
  • اختلال پوست کنی به دلیل بیماری های جسمانی (مانند بیماری های پوستی)، بیماری های روانی (مانند اسکیزوفرنی و اختلال بادی دیسمورفیک) ایجاد نشده باشد.

افرادی که به اختلال پوست کنی دچار هستند قبل از وسوسه شدن برای پوست کنی و قبل از اینکه بخواهند به پوست کنی اقدام کنند، احساس تنش زیادی را تجربه می کنند. تقریبا بلافاصله بعد از آن که پوست کنی انجام شد، فرد احساس آرامش، لذت و یا ارضا می کند. این علائم و نشانه ها بهتر است توسط متخصص بررسی و تشخیص داده شوند، مرکز مشاوره هنر زندگی شما را در این زمینه راهنمایی می کند.

 

علل وسواس پوست کنی | دلایل وسواس کندن پوست

- اختلالات همایند: بعضی از اختلالات مانند وسواس فکری عملی (OCD)، افسردگی و اضطراب می توانند علت زیر بنایی اختلال وسواس پوست کنی باشد.

- نظریه روانکاوی: این نظریه معتقد است که فردِ مبتلا به اختلال پوست کنی، خشم زیادی از وقایع و روابط خود دارد و این خشم را در رفتار های پوست کنی نشان می دهند.

- ناتوانی در مدیریت استرس: افرادی که به این اختلال مبتلا هستند نمی توانند به درستی هیجانات و استرس خود را مدیریت کنند و راه های نادرستی را برای کنترل استرس در پیش می گیرند، مانند کندن پوست.

- افزایش دوپامین: تحقیقات نشان داده است که موادی که سبب افزایش دوپامین در مغز می شوند مانند شیشه و کوکائین، می توانند باعث شوند که فرد حس کند چیزی روی پوستش راه می رود و با رفتار های پوست کنی می خواهند این حس را از بین ببرند.

 

درمان وسواس پوست کنی یا کندن پوست

در ابتدا باید علت اصلی اختلال پوست کنی کشف شود. اگر همانطور که گفته شد اختلالات همایند علت این مساله باشد باید با مشاوره روانشناسی اختلال اصلی حل و فصل شود.

راهکار بعدی استفاده از روش "وارونه سازی عادت" است. به دلیل اینکه پوست کندن یک عادت است با این روش سعی می شود تا این عادت جایگزین کار دیگری شود.

روش های مدیریت استرس در درمان این اختلال بسیار اهمیت دارد. به دلیل اینکه این اختلال معمولا در جواب به استرس های محیطی بروز پیدا می کند، در نتیجه باید با روش های مدیریت و کنترل استرس فرد را از بروز رفتار های پوست کنی مصون نگه داشت.

در موارد شدید تر می توان از یک دوره دارو درمانی برای درمان این اختلال بهره برد. داروهای ضد افسردگی مخصوصا گروه SSRIs در درمان این اختلال موثر هستند.

همچنین درمان شناختی رفتاری و روانکاوی نیز می تواند برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان وسواس پوست کنی ( وسواس کندن پوست ) می توانید با مشاورن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی،مشاوره اختلالات جنسی، مشاوره خود ارضایی در مردان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.


 

  


 

 

 

 

 

منبع:وسواس پوست کنی | تشخیص و نحوه درمان وسواس کندن پوست